La Fundació Espai corbat
Espai corbat

PEL·LÍCULA SOBRE LA FÀBRICA DE MOBLES CORBATS DE VENTURA FELIU (I FILLS), DE VALÈNCIA.

alt

(Es recomana veure-la en velocitat 2)

Editorial cinematogràfica Trilla SA. (Barcelona), 1929.

Depòsit: Filmoteca de Catalunya.

Arxiu: Fundació Caixa Vinaròs.

Pel·lícula muda de 18 minuts filmada probablement amb motiu de la participació de la empresa a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Es tracta d’una filmació, amb notes familiars, del procés de producció de moble corbat (al estil de Viena o tipus Thonet) dins  la fàbrica del carrer San Vicent de València. Un document històric d’interès general.

BIBLIOGRAFIA:

Julio Vives Chillida, “La imagen de la fábrica de muebles curvados hijo de Ventura Feliu

(Valencia)”, comunicació a  las  “XII Jornadas Internacionales de Patrimonio Industrial”,

Diseño, imagen y creatividad en el patrimonio industrial, Gijón, 30 de setembre-2 d’octubre de 2010, 2011, pp. 337-349.

---“La fàbrica de mobles corbats Hijo de Ventura Feliu, València (1929)”, IX Jornades

d’Arqueologia Industrial, Associació del Museu de la Tècnica, de la Ciència i d’Arqueologia

Industrial de Catalunya, Barcelona: desembre 2013.

ESPAI CORBAT. BALANCINS ANTICS DE FUSTA CORBADA

alt

Espai corbat és la sala de la Fundació Caixa Vinaròs on s’exposa la seva col.lecció de balancins de fusta corbada.

Poc desprès de l’any 1862, quan Germans Thonet presentaren el primer balancí de fusta corbada a l’Exposició Universal de Londres, es van estendre per Europa les fàbriques de moble corbat que feien també balancins. Aquest va ser  un dels mobles més treballats per part de la important industria valenciana de moble corbat.

La col·lecció de la Fundació es composa de vint balancins, disset de dimensió estàndard  i tres infantils. En conjunt son una mostra representativa tant del alt nivell que va assolir la industria del moble de Viena, com dels diferents models de balancins que es fabricaven aleshores.

La col·lecció està exposada amb imatges que ajuden a situar en el seu context històric i social aquestes peces del patrimoni cultural valencià.

Julio Vives Chillida és  el responsable de la organització i presentació de l’Espai corbat.

L'exposició està ubicada a:

Local social de les mestresses de casa. Carrer Almeria, 1-B de Vinaròs.

Obert tots els dijous de les 17:30 h a les 20:00 h

Es poden concertar visites al telèfon 964 456 046 o enviant un e-mail a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la

CATÀLEG DE L'ESPAI CORBAT

alt

Catàleg raonat de la col.lecció de balancins de la Fundació Caixa Vinaròs, il.lustrat amb imatges d'època, de catàlegs comercials, anuncis, fotografíes...

alt

Index del catàleg: els balancins de fusta corbada, patrimoni cultural, fabricació, classificació, catalogació, l'Espai corbat, bibliografia.

Més de seixanta imatges en color  i 48 pàgines. Texte en català. Es pot adquirir a la seu de la Fundació i al mateix Museu del Balancí, situat al local social de les mestresses de casa al carrer Almeria nº 1 B.

MOTLLE ESPAI CORBAT

MOTLLE METÁL·LIC DE CURVADOS SANCHÍS

BALANCINS MODERNISTES

BALANCINS MODERNISTES

El balancí de fusta corbada és un moble peculiar perquè les seves formes evoquen la funció de moviment per la qual ha estat dissenyat.

Germans Thonet, fabricants de mobles de fusta corbada de Viena, van fer el seu primer balancí -el n. 1- el 1860. L’any 1862 el van exhibir a l’Exposició Universal de Londres i des d’aleshores Thonet començà a diversificar les formes dels balancins.

Altres fabricants d’Àustria-Hongría com Jacob & Josef Kohn (Moràvia) i D.G. Fischel Fills (Bohèmia) van reproduir en els seus catàlegs els balancins de Thonet i van innovar oferint els seus propis models. En l’època del modernisme es van fer balancins que responien a aquest estil.

En aquesta exposició presentem una selecció representativa de balancins modernistes realitzats pels fabricants vienesos. Els fabricants valencians de mobles de fusta corbada es van inspirar en aquells per dissenyar els seus propis models, els quals s’exposen actualment a l’Espai Corbat de la Fundació Caixa Vinaròs.

<<  Juny 2017  >>