La Fundació La Fundació Espai corbat
Espai corbat

UN SALÓ VIENÈS DEL SEGLE XIX

alt

Presentem un saló vienès de l’últim terç del segle XIX reconstruït a partir de mobiliari de fusta corbada seleccionat de fabricants vienesos com Germans Thonet (Viena), Jacob & Josef Kohn (Moràvia) i Fills de D.G. Fischel (Bohèmia), així com de fabricants valencians que seguien l’estil vienès com Ventura Feliu i Fills i Salvador Albacar.

Setze peces diverses de mobles il·lustrades amb fotografies i postals de l'època que, mostrades conjuntament, formen una representació fidel d'un saló burgès a la Viena de fi de segle (i, lògicament, de principis del segle XX).

La majoria d’aquests mobles tenen representació en museus d’arreu del món, ja sigui per la seva rellevància històrica com a art decoratiu, pel seu disseny original amb el llenguatge corbat, per la seva funcionalitat o senzillament per la seva bellesa. Nosaltres, des de la perspectiva actual, no dubtem en qualificar aquestes peces, que responien als estils i gustos del passat, com a escultures de fusta corbada industrials.

La seva exposició al costat dels balancins valencians de l’Espai corbat testifica l’evolució d’un projecte de col·leccionisme i també la contínua promoció per part de la Fundació Caixa Vinaròs d’iniciatives d’interès cultural general. ´

PEL·LÍCULA SOBRE LA FÀBRICA DE MOBLES CORBATS DE VENTURA FELIU (I FILLS), DE VALÈNCIA.

alt

(Es recomana veure-la en velocitat 2)

Editorial cinematogràfica Trilla SA. (Barcelona), 1929.

Depòsit: Filmoteca de Catalunya.

Arxiu: Fundació Caixa Vinaròs.

Pel·lícula muda de 18 minuts filmada probablement amb motiu de la participació de la empresa a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Es tracta d’una filmació, amb notes familiars, del procés de producció de moble corbat (al estil de Viena o tipus Thonet) dins  la fàbrica del carrer San Vicent de València. Un document històric d’interès general.

BIBLIOGRAFIA:

Julio Vives Chillida, “La imagen de la fábrica de muebles curvados hijo de Ventura Feliu

(Valencia)”, comunicació a  las  “XII Jornadas Internacionales de Patrimonio Industrial”,

Diseño, imagen y creatividad en el patrimonio industrial, Gijón, 30 de setembre-2 d’octubre de 2010, 2011, pp. 337-349.

---“La fàbrica de mobles corbats Hijo de Ventura Feliu, València (1929)”, IX Jornades

d’Arqueologia Industrial, Associació del Museu de la Tècnica, de la Ciència i d’Arqueologia

Industrial de Catalunya, Barcelona: desembre 2013.

ESPAI CORBAT. BALANCINS ANTICS DE FUSTA CORBADA

alt

Espai corbat és la sala de la Fundació Caixa Vinaròs on s’exposa la seva col.lecció de balancins de fusta corbada.

Poc desprès de l’any 1862, quan Germans Thonet presentaren el primer balancí de fusta corbada a l’Exposició Universal de Londres, es van estendre per Europa les fàbriques de moble corbat que feien també balancins. Aquest va ser  un dels mobles més treballats per part de la important industria valenciana de moble corbat.

La col·lecció de la Fundació es composa de vint balancins, disset de dimensió estàndard  i tres infantils. En conjunt son una mostra representativa tant del alt nivell que va assolir la industria del moble de Viena, com dels diferents models de balancins que es fabricaven aleshores.

La col·lecció està exposada amb imatges que ajuden a situar en el seu context històric i social aquestes peces del patrimoni cultural valencià.

Julio Vives Chillida és  el responsable de la organització i presentació de l’Espai corbat.

L'exposició està ubicada a:

Fundació Caixa Vinaròs. Carrer Almeria, 1-B de Vinaròs.

Obert tots els dijous de les 17:30 h a les 20:00 h

Es poden concertar visites al telèfon 964 456 046 o enviant un e-mail a Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la

CATÀLEG DE L'ESPAI CORBAT

alt

Catàleg raonat de la col.lecció de balancins de la Fundació Caixa Vinaròs, il.lustrat amb imatges d'època, de catàlegs comercials, anuncis, fotografíes...

alt

Index del catàleg: els balancins de fusta corbada, patrimoni cultural, fabricació, classificació, catalogació, l'Espai corbat, bibliografia.

Més de seixanta imatges en color  i 48 pàgines. Texte en català. Es pot adquirir a la seu de la Fundació i al mateix Museu del Balancí, situat al local social de les mestresses de casa al carrer Almeria nº 1 B.

MOTLLE ESPAI CORBAT

MOTLLE METÁL·LIC DE CURVADOS SANCHÍS