La Fundació Programació d'actes Detalls - CONFERENCIA: EL PALEOLLAC DE RIBESALBES

Programació d'actes

CONFERENCIA: EL PALEOLLAC DE RIBESALBES
23.09.2017 - 23.09.2017 20.00 h
Auditori Carles Santos

CONFERÈNCIA

EL PALEOLLAC DE RIBESALBES: UN ECOSISTEMA DE 19 MILIONS D'ANYS

A CÀRREC DE

MANUEL SAURA VILAR

Els llacs del passat van actuar com grans trampes que van soterrar i van conservar moltes restes de la vida que es desenvolupava en les seves aigües i als voltants. Si són molt antics, els paleollacs es poden assemblar a arxius que contenen una part de les espècies que es van extingir abans que l'ésser humà existís com a tal.

Cercar fòssils a la roca originada dels llots dipositats en el fons és realitzar un viatge al passat. Un fòssil no vist fins llavors és una trobada amb una espècie desconeguda.

Fa uns 19 milions d'anys va existir un d'aquests llacs que cobria el que actualment són les poblacions castellonenques de Ribesalbes i l’Alcora. Es tractava d'un llac amb un fons desproveït d'oxigen dissolt i una massa d'aigua superficial rica en amfibis i insectes. Al seu voltant es va desenvolupar una vegetació amb interessants particularitats.

Els fòssils presents en la seva roca van començar a cridar l'atenció dels paleontòlegs a principis del segle XX. No obstant això, fins a les dues últimes dècades no hem adquirit els suficients coneixements com per desxifrar els aspectes generals d'aquest ecosistema ja desaparegut.

Amb un llenguatge senzill, es presenta una reconstrucció del paleoambient basada en molts fòssils de plantes i animals trobats a La Rinconada, al costat mateix de la vila de Ribesalbes. Per a això, es mostren els fòssils únics o millor conservats, no com restes inerts, sinó com eloqüents evidències per recrear els éssers vius que els van donar origen. Els fòssils es comparen amb els éssers vius actuals més afins, dels quals s'inclouen fotografies, en un intent de evocar amb més força i comprendre quin va ser el paper que van exercir en l'ecosistema, procurant establir les possibles relacions ecològiques entre les diverses espècies